18 Aralık 2015 Cuma

PATATES TOPLARI

Merhaba Sevgili okuyucularım;

Blog yazarı arkadaşlarım ile Bursa Butik Pastacılar ve Organizasyoncular toplantısına katılmak için 5 Aralık Cumartesi günü Bursa'ya gittik.
Biz 6 arkadaş toplantıdan bir gün önce giderek Bursa' da keyifli bir gezi yaptık. Hava çok soğuktu ama bizi soğuk demeden hem gezdik hem de çok eğlendik. Bursa'ya iner inmez kendimizi Cumalıkızık köyünde bulduk.

Bu köyün Kuruluşu yaklaşık 1300'lü yıllara denk gelmektedir.
Bir vakıf köyü olarak kurulan köyde, tarihi doku çok iyi korunmuştur ve Osmanlı erken döneminin kırsal kesim sivil mimari örnekleri günümüze ulaşmayı başarmıştır. Bu özelliği nedeniyle çok ilgi çeken ve ziyaret edilen bir yerleşim yeri olmuştur. Sık sık tarihsel filmlere mekan olmaktadır.

Uludağ etekleri ile vadiler arasında sıkışıp kalan köylere kızık adı verilmiştir. Diğer kızık köylerindeki köylülerin eskiden Cuma namazı için toplandığı yer olduğundan bu köyün Cumalıkızık adıyla anıldığı söyleniyor. Bir başka söylence de, Osman Bey'in köyün kurulduğu günün cuma günü olması sebebiyle bu köye "Cumalıkızık" adını vermiş olduğudur.

Köy meydanında köy geçmişine ait eşyaların sergilendiği bir de müze (Cumalıkızık Etnografya Müzesi) bulunuyor. Köyde, Haziran ayında "Ahududu Şenliği" yapılmaktadır. Ünlü "Cumalıkızık evleri" moloz taş, ağaç ve kerpiçten yapılır, genelde üç katlı. Üst katlardaki pencereler kafesli veya cumbalıdır. Ana giriş kapılarındaki kulplar ve tokmaklar dövme demirden yapılır. Evler sarı, beyaz, mavi, mor renklere boyalıdır. Evlerin arasında kaldırımsız, taş döşeli, çok dar sokaklar bulunur.

İşte Bu köyü gezdikten ve alışverişimizi yaptıktan sonra tarihini korumuş bir evin avlusunda kahvaltımızı yaptık. Azime Ablanın yeri kocaman bir kömür sobası ile ısınıyor üzerinde kızaran mis gibi ekmekler ve çeşit çeşit lezzetlerle mis gibi bir kahvaltı...

Bu nefis patates topları ile bu mekanda tanıştık sıcak sıcak yedik ve hemen tarifini isteyip mutfakta yapan teyzelerin yanına geçerek bire bir tarif aldık. Eve geldiğimden beri aileme bu lezzeti tattırmak aklımdaydı ve nihayet geçen hafta sonu yaptım. Bizim aile çok beğendi hatta çocuklar kahvaltıda başka bir şey yemedi ve bize bu ölçü yetmedi diyebilirim :)

Tarif 3 malzeme ile çok basit ve haftasonu özenli kahvaltılarımız için hem sunumu hem de lezzeti 10 numara 5* :)
Malzemeler;
4 adet orta boy patates
1,5 tatlı kaşığı tuz
1 su bardağı buğday nişastası (ben Dr.Oetker buğday nişastası kullandım)
İç Malzemesi;
100 gr kaşar
100 gr lor
Yarım demet maydanoz
Karabiber, Pulbiber (isteğe bağlı)

Kızartmak için;
1,5 su bardağı sıvıyağ

Yapılışı;
  • Patatesler haşlanır ve biraz soğumaya bırakılır
  • Soğuyan patatesler derin bir kaba rendelenir
  • Üzerine tuz ve nişasta az az  ilave edilerek ve yoğrulmaya başlanır
  • Elinize yapışmayacak kurabiye hamuru haline gelene kadar nişasta ile iyice özleştirilir.
  • Eğer toparlanmazsa biraz daha nişasta ekleyebilirsiniz. Patateslerin büyük veya küçük oluşu nişasta miktarını değiştirebilir. Bu nedenle resimdeki gibi toparlanana kadar miktarı kendiniz ayarlayabilirsiniz.
  • İç malzemesi için kaşar rendelenir, lor, ince kıyılmış maydanoz, karabiber ve isteğe bağlı  pul biber  ile  karıştırılır.
  • Patatesden cevizden az büyük parçalar alınır ve içi içli köfte gibi açılır. Sakın ben yapamam demeyin patates yumuşacık olduğu için parmaklarınızı biraz suya batırıp denedinizmi hemencecik açılıveriyor.
  • İç malzemesinden 2 tatlı kaşığı koyarak kapatıyor ve avcumuza biraz su sürerek yuvarlıyoruz. İşte bu kadarrr :)
  • En son Kızgın yağda pembeleşene kadar kızartıyoruz ve Missss gibi oluyor , Afiyetle yiyoruz.
Çok güzel bir tarif kahvaltı masaları, bayanların günleri için hem sunumu çok şık hem de lezzeti nefis
deneyin derim :)
Afiyet olsun...

Ağzınızın tadı sofranıza bereketi eksik olmasın.
Sevgiyle kalın. Mutlu hafta sonları dilerim.